Mandag 24. april åpner vi en større utstilling om Margit Sandemo. Hun er blitt kalt Nordens sagadronning og serien Sagaen om Isfolket fra 1980-tallet er solgt i over 25 millioner eksemplarer. Kåseri ved Olav Norheim klokka 19. Alle er hjertelig velkomne!

Margit SandemoMargit Sandemo har skapt leselyst og gitt næring til fantasien for svært mange av dagens boklesere. Menneskene i bøkene hennes lever med sterke følelser, mystiske og fantastiske opplevinger, omgitt av gode og onde krefter.

Sandemo er blitt kalt Nordens sagadronning. Det kan passe bra. Hennes bokserie Sagaen om Isfolket fra 1980-tallet kom i 47 bøker, med mer enn 25 millioner solgte eksemplar. Hun har skrevet mer enn 80 bøker i alt.

Foto: Cathrine Dokken

På verdens bokdag, 23. april, fyller Margit Sandemo 93 år. Vi hyller forfatteren og verdens bokdag med utstillingsåpning og kåseri om Sandemo mandag 24. april klokka 19. Olav Norheim holder kåseriet “All makt til fantasien”,  hvor han vil  fortelle om sine møter med Margit Sandemo og hennes forfatterskap.

Olav Norheim bor i Norderhov og er journalist og forfatter. Han har blant annet skrevet bøkene Alle tiders Ringerike med tegninger av Øyvind Tingleff, Asbjørnsen og Moe på eventyr og redigert boka Slik var det da med barndomsminner av holeværingen Peter Lyse. Han er òg redaktør for Ringerike bibliotek sitt nettsted www.hervibor.no.

Inngang kr 50,-.

Utstillingen er kommet i stand gjennom et samarbeid mellom Nord-Aurdal folkebibliotek, Valdresmusea og tidsskriftet Syn og Segn.